структура управління
Установи та організації юстиції
Про управління
Інформація управління
Доступ до публічної інформації
Запобігання проявам корупції
Реєстри
Урядова «гаряча лінія»
Телефон: 0-800-507-309
Працює з понеділка по п’ятницю з 8:00 до 21:00, в суботу – з 8:00 до 19:00, неділя та святкові дні – вихідні.
Дзвінки зі стаціонарних телефонів – безкоштовні, з мобільних телефонів – платні.
До уваги громадян, які проживають на тимчасово окупованій території України
До відома громадян, які переселяються з АРК, м. Севастополь, Луганської та Донецької області в інші регіони України!
ЦППKПЮ
Роз'яснення та коментарі
Примусове вилучення майна у публічну власність та конвенційне право на мирне володіння майном


Практика Європейського суду з прав людини. Рішення. Коментарі.

Стаття 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі — Конвенція) 1950 року передбачає: “Кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів”.

Ця стаття передбачає випадки, коли особу може бути позбавлено майна в інтересах суспільства та на умовах, передбачених законом. Однак з цього приводу Європейський суд з прав людини нагадує, що перша та найважливіша вимога ст.1 Першого протоколу полягає в тому, що будь-яке втручання суб'єкта владних повноважень в право мирного володіння майном має бути законним: друге речення першого пункту дозволяє позбавлення власності лише “на умовах, передбачених законом”, а другий пункт визнає, що Держави мають право здійснювати контроль за користуванням майном шляхом введення в дію “законів”. Верховенство права, один з фундаментальних принципів демократичного суспільства, є наскрізним принципом Конвенції.

Європейський суд з прав людини також зазначає, що втручання в право на мирне володіння майном має здійснюватись з дотриманням “справедливого балансу” між вимогами загального інтересу суспільства та вимогами захисту основних прав. Прагнення досягти такого балансу відображено в побудові ст.1 Першого протоколу в цілому, включно із другим реченням, яке необхідно розуміти в світлі загального принципу, викладеного в першому реченні. Зокрема, має існувати обґрунтований зв'язок між пропорційністю засобів, які застосовуються, та метою, яку прагнуть досягнути шляхом позбавлення особи її власності. Отже, позбавлення майна не вважатиметься порушенням, якщо особі буде надано адекватну компенсацію.

Європейський суд з прав людини у багатьох справах розглядав питання про відшкодування за вилучення майна. Сформував чітку позицію щодо ситуацій, в яких приватна особа позбавляється майна внаслідок протиправних дій суб'єктів владних повноважень. Слід також згадати практику Європейського суду з прав людини згідно з якої правочини, відповідно до яких відбувався перехід права власності, визнавались недійсними у випадку, якщо укладення таких правочинів відбувалось за згоди державних органів у порушення принципу правової визначеності.

З огляду на практику Європейського суду з прав людини можна зробити висновок, що незалежно від предмету спору на національному рівні Європейський суд з прав людини у кожному випадку буде перевіряти обставини конкретної справи, та зокрема, аналізувати дії органів державної влади на відповідність положенням Конвенції. При цьому необхідно зазначити, що на думку Європейського суду з прав людини Конвенція є “живим” механізмом, який постійно розвивається, а тому не можна виключати зміну підходів Європейського суду з прав людини до тих чи інших питань.


Сектор судової роботи та
міжнародного співробітництва


12 вересня 2016 року
напрямки діяльності
Нотаріат
Фінансовий моніторинг
юридичних послуг
Кадрова робота
та державна служба
Державна реєстрація друкованих засобів масової інформації
Реєстація НПА
Державна реєстрація громадських формувань
Систематизація законодавства
Правова робота
Правова освіта
Виконання судових рішень
Робота із зверненнями громадян
Організаційне забезпечення, документування та контроль
Державна реєстрація актів цивільного стану
Сектор з питань банкрутства
Розгляд звернень та діяльність комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації
Взаємодія з суб`єктами державної реєстрації
Експертне забезпечення правосуддя
Home      Контакти      Луцьк      Волинь      Архів новин
©2008-2015, ГТУЮ у Волинській області